Er is iets wat me de laatste tijd nogal bezig houd, dit wil ik graag even delen. Ik heb hier al op internet naar gezocht.
Mijn moeder had tijdens haar zwangerschap van mij zwangerschapsvergiftiging en ben een maand te vroeg geboren (met spoed uit haar lichaam gehaald).
Rond mijn 17de ben ik betrokken geraakt bij een ongeluk, ik fietste naar mijn (toen vakantie)werk en werd aangereden door een auto. Ik fietste rechtdoor, maar de automobilist dacht dat ik rechtsaf sloeg en reed hierdoor tegen mij aan. Van de fiets wat niets meer over, ikzelf had overal pijn en een hersenschudding. Niets gebroken, maar wel heel veel lichamelijke klachten hierna waar ik jaren van moest herstellen. Niet alles is genezen of hersteld, zowel lichamelijk als geestelijk.
Het klinkt heel vreemd misschien wat ik nu ga zeggen, maar door hersenletsel (ga er vanuit dat dit de oorzaak is), heb ik best veel overeenkomsten en symptomen van dementie. Ik werk namelijk zelf met ouderen, waarvan een aantal de diagnose dementie hebben. Ik ben vanaf mijn geboorte heel erg vergeetachtig, ik heb mijn hersens moeten trainen om dingen te kunnen onthouden en mijn concentratie ergens bij te kunnen houden. Ook neem ik dingen langzamer in me op, meestal moet iets meerdere keren uitgelegd worden om het te snappen en het liefst in een niet te snel tempo. Een gewoon gesprek kan ik goed volgen en voeren, moet wel mijn hoofd hier goed bijhouden. Dit was al voor mijn ongeluk en het belangrijkste om te vertellen.
Ik maak me soms wel eens wat zorgen over de toekomst, ik word dit jaar 36, en ik merk dat mijn hersens achteruitgaan. Meer wil ik er op dit moment niet over zeggen.
Een vraag aan degenen die dit lezen: Zouden jullie een onderzoek laten doen of er inderdaad sprake is van dementie (of in ieder geval achteruitgang in de hersenen) of het hierbij laten en gewoon accepteren en kijken waar het schip strand?