Hoi Carlo,
Welkom op Armina.
Je bent hier aan het juiste adres. Ik kan je verder helpen om groter te groeien.
Laat ik om te beginnen aangeven dat de reis net zo belangrijk is als de eindbestemming, en dat alles een eigen snelheid heeft. Sommige mensen willen veranderen en willen dan dat dit direct gebeurd. Zo werkt dat echter niet, want als je van de een op andere dag compleet veranderd, en de verandering zelf niet meemaakt, leer je er niet van. Dit is een proces wat geleidelijk aan hoort te gaan.
Ditzelfde geldt ook voor het herontdekken van je eigen gevoelens. Daar komt bij dat je een man bent, en van nature zijn mannen rationele wezens, en vrouwen gevoelige wezens. Van oudsher komen mannen en vrouwen bij elkaar om hun eigenschappen te bundelen en zo als een team in balans te komen. Dat jij moeilijk bij je gevoelens kan, is dan ook niet heel raar, je bent immers een man. De spirituele zoektocht is een vorm van zoeken naar balans. We hebben namelijk zowel een gevoelige en rationele kant, en de ultieme zoektocht is om dit in balans te brengen zodat we meer gecentreerd zijn. Dit is een langdurig proces, maar biedt tevens de verklaring waarom het bij jou nog niet is zoals men doet spiegelen.
Toen ik in het begin de vraag kreeg, wat voel je, en ik had zo iets van, hmm, tja... niet veel eigenlijk, begreep ik nog niet dat niets voelen ook voelen is.
Als je accepteert dat je niets voelt, dan maak je daarmee ruimte om meer te gaan voelen.
Verder kan ik als tip geven: de enige manier om ergens mee in balans te komen is om beide uitersten te ervaren. Je wil de rand op zoeken, maar niet eroverheen gaan. Als je weet wat de uitersten zijn, kun je namelijk ook weten wat het midden is, en als je dan vervolgens steeds in het midden kan blijven, dan ben je in balans.
Deze weegschaal heeft dus aan de ene kant: voelen en aan de andere kant beredeneren. Om de extreme kant van voelen te ervaren moet je dus gedurende een periode het denken uitzetten. Dit betekend niet dat je een maandlang niet meer mag denken, zo werkt dat natuurlijk niet. Maar op momenten waarop je je gevoel wil trainen zeg je tegen jezelf ik laat alles nu gebeuren zoals het gebeurd, accepteer dit en ga het niet beredeneren of dat het beste is en of het beter kan, of het praktisch is, etc.. maar je laat het gewoon gebeuren. Op datzelfde moment kun je voelen wat het met je doet. Wordt je er blij van? ongeduldig? boos? verdrietig? angstig? voelt het positief? voelt het negatief? voelt het neutraal?
Als je beslissingen moet maken op zo'n moment, ga dan eens kijken of de keuzes positief, negatief of neutraal aanvoelen. Voelt een van de keuzes positiever dan de ander, neem dan die keuze. Zo kun je toch een beslissing maken, maar dan op basis van je gevoel ipv je ratio. Als beide keuzes neutraal aanvoelen kan dat 2 dingen betekenen. 1. Beide keuzes zijn niet goed, er is nog een betere keuze, of 2. ze zijn allebij even goed. Als in, het maakt niet uit wat je kiest, beide opties zullen goed uitpakken.
Voor #1 zal ik wat extra toelichten. Stel je ziet 2 soorten chips en je vraagt je af welke van de 2 je wil eten. Beide keuzes voelen neutraal aan. Het kan nu zijn dat er een 3e chips soort is waar je ineens een veel positiever gevoel bij krijgt. Een andere mogelijkheid is dat je gewoon geen honger hebt, en daarom eigenlijk gewoon geen zin hebt in chips.
Ervaring zal je leren herkennen wat verschillende niveaus van voelen betekenen zodat je makkelijker weet als iets positief voelt, negatief, of neutraal.
Ik hoop dat je zo al een stuk vooruit kan komen.
Liefs,
LPChip