Nederlands > Levensvragen

Het gevoel iemand te moeten helpen..

<< < (3/3)

MaitreyavanNzrth:
Luisteren zonder te oordelen is luisteren zonder te adviseren en/ of goede raad te geven. Aan ieder advies, of goede raad gaat vaak onderliggend een oordeel voor af. We kunnen leren te vergeven in plaats van te veroordelen. Kan ik door alles heen de heelheid van de ander blijven zien? In mijn achterhoofd houdend, hier dient niets opgelost te worden, de ander hoeft niet ‘gerepareerd’, veranderd, of verbeterd. Of, anders, wanneer ik het niet kan laten een advies te geven aan de ander, kan ik dan ‘naar binnen gaan’ en kijken wat moet er in mezelf geheeld worden? Er van uitgaande, de ander is een spiegel voor mijn projecties, die ik zelf kan leren wegnemen! Ik hoef niets te doen is luisteren zonder te hechten aan het resultaat en de manier waar op dit resultaat bereikt wordt. Wetende, ik kan het niet fout doen, ik hoef me geen zorgen te maken over wat ik moet zeggen, denken, of doen. Ik ben daar op de juiste tijd en plaats om hem (God) te vertegenwoordigen die mij vergezelt. Ik hoef niets goed, of af te keuren er mee eens, of oneens te zijn, ik hoef niet te vergelijken. Ik laat de waarom vraag achterwegen en vind de antwoorden in mezelf, luisterend naar mijn innerlijke stem. Ik weet niet waar voor de dingen zijn, ik weet niet wat het beste voor mijn pad is, ik weet niet wat mij uiteindelijk gelukkiger maakt, ik weet niet meer dan God. Ik zou me kunnen afvragen zou het zo kunnen zijn dat wat ik nu in de ander zie het beste voor zijn, of haar pad is, dat hij, of zij er uiteindelijk gelukkiger van wordt? Gezondheid is innerlijke vrede, kan ik in vrede naar de ander blijven kijken? Het zijn mijn gedachten over de ander, die mij van streek maken en ik kan mijn denken ter discussie stellen en veranderen (want welke gedachte brengt mij vrede) zo dat ik de ander met vrede bekijk…

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie