Hoi Space,
Ik ga geen kaart voor je trekken, dat is niet nodig.
Te veel met creativiteit bezig zijn kan je blokkeren. Daarentegen kan te weinig met creativiteit bezig zijn je ook blokkeren. Het voelt als dezelfde blokkade en is moeilijk om weer uit te komen, maar je moet toch de stap zetten. Als je creativiteit niet kan vloeien, raak je overigens ook vermoeid van.
Nu heb jij de vermoeidheid gekregen, onderandere door te veel energie, en daarbij kwam te geforceerd bezig zijn met je boek tot een moment waarop je te veel creatief bezig was en alles in een soort van lockdown ging. Je bent gestopt maar het onderliggende probleem was er nog (te veel energie).
Nu ben je op het punt om weer te beginnen met creativiteit.
Ikzelf ben ook enorm creatief en ik heb de momenten stilstand ook veel ervaren. In mijn geval is het muziek, maar ook grafisch ben ik soms bezig.
Als ik een tijd geen muziek maak, krijg ik ook diezelfde blokkade en wordt ik moe. Ik heb geleerd dat muziek maken niet eens het componeren van een nieuw nummer hoeft te zijn. Het gaat om de expressie zelf. Als ik gewoon een half uurtje piano ga spelen eens per maand, dan is dat al genoeg om niet die blokkade te krijgen, en soms dan krijg ik gewoon weer zin om echt muziek te maken, en dan speel ik een tijdje geen piano, maar ben ik weer aan het componeren.
Datzelfde kun jij ook doen. Koop een schetsboek en maak zo af en toe gewoon een schets, karikatuur of iets. Het is niet belangrijk dat iemand anders het mooi vindt, je tekent voor jezelf. Doe alsof je een kind bent, en teken gewoon iets. Zie het maar als: je vaardigheden onderhouden. Heb je geen zin om te tekenen, koop een schriftje en schrijf een kort verhaaltje van 1 pagina max, eventueel halve pagina met plaatje erbij.
Gewoon creatief bezig zijn puur om je vaardigheden op scherp te houden en je creativiteit te laten stromen. Er zal een moment komen waarop je al uit gaat kijken naar deze activiteit. Als dat moment daar is, vraag je dan af, wil je puur even een tekeningetje maken of een verhaaltje schrijven, of heb je misschien wel zin om aan een groot project te werken? Weeg je keuzes af en ga dan verder.
En onthoud: "Creativiteit is puur alleen voor jezelf! Als anderen het ook leuk vinden, is dat mooi meegenomen." - LPChip
Liefs,
LPChip