Nederlands > Levensvragen

Kaartlegging

<< < (4/10) > >>

Pilar:

--- Citaat van: B1986 op april 09, 2018, 08:32:03 pm ---Zou het kunnen helpen een edelsteen bij me te dragen om negatieve energie zoveel mogelijk weg te houden? En 's nachts ook een vlakbij me neer te leggen?
Ik heb al ongeveer 5 jaar last van vermoeidheid en heb dagen dat ik niet vooruit te branden ben. Ik sta 's morgens bijna nooit uitgerust op ondanks dat ik wel voldoende slaap. Negatieve gedachten zijn aanwezig en onrust en gespannenheid ook. Ik eet gezond en sport en wandel regelmatig.
Dat je zegt dat ik uit balans ben verbaast me niets.

Over dat trauma heb ik nagedacht, het komt niet door mijn ex, dat weet ik zeker. Hij is niet over mijn grenzen heengegaan.
Als kind had ik al een soort van moeite, weet niet zo goed hoe ik dit moet verwoorden, met sommige mannelijke familieleden. En ik heb nooit geweten en gesnapt hoe dat kon, vind het fijn dat ik nu weet dat dat door het trauma uit een vorig leven komt.

--- Einde van citaat ---



Om een voorbeeldje te geven. Er staan veel vervelende dingen in dit schrijven, maar de dingen die me juist opvallen in woordgebruik en zinsgebruik, ook al hebben we allemaal ander taalgebruik of woordgebruik. Toch springen ze er voor mij uit, en denk ik dat het wat zegt.
Je schrijft over de edelsteen, een vlakbij me neer te leggen. Deze zin valt me op. En dat je schrijft als kind had ik al een soort van moeite. Dit vind ik ook een opmerkelijke bewoording. Niet dat hij niet normaal is, maar wel eruit springend als zijnde daar is iets mee.

Door die woorden eruit te pikken die in het geheel een opmerkelijk gevoel geven. Ontstaat er soms iets heel anders dan wat we denken dat er zal komen. Een ander stuk helderheid.

B1986:
LPChip: Dankje voor de tip van regressietherapeut, ik zal eens googelen wat er nog meer zou kunnen helpen.

B1986:
Dan zal ik er denk ik mee moeten leren leven en als ik mijn leven wat meer op orde krijg hoop ik wel dat de vermoeidheid iets minder word.

Ik ben best wel een negatief denkend persoon, maar heb in mijn leven ook al veel meegemaakt. Ik kan soms moeilijk mijn gevoel en emoties uiten en de juiste woorden vinden. Daarom staat er wel eens iets wat zoals je zegt opmerkelijk is. Omdat ik het dan op dat moment niet anders kan verwoorden.
Ik heb altijd zoveel mogelijk mijn gevoel en emoties onderdrukt, probeer dat tegenwoordig niet meer te doen, maar het gaat automatisch. Ik heb me dit aangeleerd om mezelf te beschermen. En ook om geen verdriet te hoeven voelen, ik mis sommige overleden familieleden best wel erg. Als ik wel een gevoel heb is dat meestal negatief, zoals angst en onrust. Daarom zet ik meestal mijn gevoel uit. Is ook weer een rare zin, maar ik noem dit echt zo.


--- Citaat ---Als je voor jezelf al een vraag op papier zet, waarin je zet hoe voel ik me in deze situatie en waar zit ik mee, en denk ik dat dit verband kan houden met een vorig leven, en hoe zou het dan eventueel kunnen zitten.
En je schrijft volgens je gevoel het antwoord op deze vraag, dan zul je uit bepaalde woorden de lading kunnen halen.
Ook aan de manier van vragen die je hier gesteld hebt, kun je de opmerkelijkste en meest geladen woorden eruit op pikken en daar ligt vaak het antwoord in. Niet perse wat je schrijft, maar de woorden die het meest opmerkelijk zijn.
--- Einde van citaat ---

Dit zal ik eens gaan doen.


--- Citaat ---En dat je schrijft als kind had ik al een soort van moeite. Dit vind ik ook een opmerkelijke bewoording. Niet dat hij niet normaal is, maar wel eruit springend als zijnde daar is iets mee.
--- Einde van citaat ---
Ik snap helemaal dat je dat een opmerkelijke bewoording vind, maar ik kon het op dat moment even niet anders verwoorden. Het is meer onverklaarbare spanning, afstandelijkheid en een ongemakkelijk gevoel dat ik als kind voelde bij mannen. Wat ik in de loop der jaren heb gemerkt is dat ik geen problemen met mannen ondervind als ze op afstand blijven, zodra er lichamelijk contact is (bijvoorbeeld fysiotherapie) dan komen er gevoelens (alweer angst en spanning) naar boven die van mij weg mogen blijven  ;)
Maar ik vind het fijn dat ik de oorzaak eindelijk weet.

Ik leg altijd een edelsteen onder mijn hoofdkussen, een rozekwarts, bergkristal, amethist, tijgeroog of labradoriet. Net wat ik op dat moment denk nodig te hebben  :) Alleen overdag draag ik geen edelsteen, maar ik zal er eens een gaan uitzoeken.

Pilar:
Ik bedoelde niet zozeer dat jouw bewoordingen opmerkelijk zijn. Maar meer dat je uit ieders schrijven, of het nu een brief aan iemand is, of wat dan ook, je vaak bepaalde punten kunt halen, die er uit springen, en opvallen, en waar dan vaak onbewust een verhaal in ligt.

Als ik jouw verhaal in eerste instantie lees, zou ik denken er is je in een ander leven geweld aan gedaan door een man, of er is iets verschrikkers gebeurt als vermoed door een man, misbruikt door een man waardoor je nu bang bent voor aanraking.
Maar de woorden die ik eruit pik uit je schrijven die me meteen opvallen, niet omdat ze raar zijn, of raar verwoord, maar gewoon omdat ze opvallen zouden juist ook kunnen zeggen dat je een dierbaar iemand verloren bent in een ander leven, een man, en dat je daardoor moeite met mannen hebt. Bijvoorbeeld vanuit een soort schuldgevoel of wat anders.
Je zou ook in de oorlog gevochten kunnen hebben, en daar nog een ongemakkelijk gevoel aan over gehouden kunnen hebben.
Kortom er zijn heel veel redenen en door je schrijven te lezen, en kort te denken welke woorden vallen me het meest op, kun je soms al een heel eind komen. Het zijn soms juist de kleine woordjes die bijzaak lijken te zijn die een heel onbewust verhaal in zich dragen.

LPChip:
Hoi Pilar,

Ja dat is gebeurd. Daar heeft ze een trauma aan over gehouden, zoals ik in eerdere reacties ook al schreef.

Liefs,
LPChip

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie