Nederlands > Kaartleggingen
Vraag voor een kaartlegging?
Rainbow:
--- Citaat van: LPChip op januari 21, 2018, 03:05:43 pm ---
Rainbow vraagt, wat is eigenlijk mannelijke en vrouwelijke energie?
Het meest makkelijke om dit te omschrijven is als volgt:
- Mannelijke energie is je ratio / denkvermogen.
- Vrouwelijke energie is je emotie/gevoel en inlevingsvermogen.
--- Einde van citaat ---
Ja zo ver was ik ook wel maar ik probeerde het wat breder te omschrijven, omdat het meer is dan deze omschrijving. Maar dat is dan kennelijk niet zo goed gelukt :).
Ik had het idee dat Poeh tegen de disbalans aanliep en zich afvroeg wat er ontbrak, vandaar mijn stukje.
Poeh:
--- Citaat van: LPChip op januari 19, 2018, 04:20:48 pm ---Hoi Poehbeer,
Ikzelf ben christelijk opgevoed, althans, kom uit een christelijk gezin en heb op een christelijke school gezeten. Wij gingen verder niet naar de kerk, alleen een enkele keer om bijzondere redenen. Voorbeeld: mijn tante, ook christelijk opgevoed ging wel soms naar de kerk, en als we dan bijvoorbeeld met Pasen bij hun logeerden, dan gingen we met z'n allen zo'n dienst bijwonen.
Op zich best leuk. Maar ik ben verder vrij opgevoed en heb niet gekozen om iets met een kerk te willen of te hoeven.
Mijn vader is gelovig, altijd geweest en heeft daar lange tijd weinig mee gedaan tot hij is hertrouwd en door een gelijkwaardige toestand als jou het geloof is ingestapt en helemaal omgegaan is.
Ik heb dus wel een dienst bijgewoond maar ik zie zo veel dingen die niet kloppen dat ik het bijna jammer vind voor al die mensen die gelovig zijn
--- Einde van citaat ---
Bedankt voor het delen van een stukje van jouw biografie. Ik vind het altijd leuk om te lezen "waar" mensen "vandaan" komen. Persoonlijk kom ik uit een atheistisch gezin, mijn vader was strikt ongelovig maar geen christendombestrijder. God en geloof waren gewoon geen onderwerpen thuis. Mijn moeder komt uit een katholieke familie, maar haar moeder (mijn oma dus) was al niet meer kerkgaand. Zij was wel een diep spiritueel gelovige vrouw, die zelf ook paranormaal begaafd was. Als de pastoor haar met de nodige kritiek thuis kwam opzoeken omdat ze niet meer naar de kerk ging, dan las ze meneer pastoor eens flink de les. :D
--- Citaat van: LPChip ---De kerk is net als de overheid een instantie die andere mensen verteld wat ze wel en niet moeten doen. Het gaat hier niet meer zo zeer om wat God wil, maar wat hun denken dat God wil, en ja, dat hebben ze niet altijd 100% goed.
Het ergste is dat er mensen zijn geweest die het geloof hebben op gedrongen aan anderen en dat is overgewaaid naar anderen.
Dit is overigens iets wat in alle geloofovertuigingen terug komt.
--- Einde van citaat ---
Dit ben ik met je eens. Persoonlijk ben ik helemaal niet van "de kerk", maar ik deel wel de geloofszekerheid met een deel van de mensen die wel kerkelijk meelevend zijn. Christus Jezus zei dat hij de weg, de waarheid en het leven is. Kerkelijk meelevende mensen maken daar vaak van dat Jezus de enige weg is. Maar dat heeft hij nooit gezegd. Hij heeft gezegd dat hij dé weg is. Iemand die dus bijvoorbeeld langs het spirituele pad, of bijvoorbeeld het pad van de yogis (ik heb zelf bijvoorbeeld veel affiniteit met de yogilijn van Yogananda - Kriyananda - Nayaswami Asha ) tot geloof kwam (dat is in mijn optiek het zichzeld bewust zijn van God, waarbij God eindeloos bewustzijn is), die is "de" weg gegaan, of beter gezegd, "de" weg is met die persoon over het pad van spiritualiteit gegaan.
--- Citaat van: LPChip ---Om een voorbeeld te geven: De Islam zien sommigen als een extreem geloof, maar in elk geloof komt het op hetzelfde neer, misinterpretatie van de bijbel, koran, etc.
Het voorbeeld van de Islam: Er staat in de Koran dat varkensvlees onrein vlees is, en dat je het niet mag eten.
Maar er staat niet waarom. Vroeger, zo'n 1000 jaar geleden, was er een ziekte die heerste onder varkens, en mensen werden er ziek van. Om mensen te behoeden moest vastgelegd worden in een regelstelsel dat mensen geen varkensvlees meer moesten eten. Dat is dus in de Koran terecht gekomen. (terecht overigens).
Prima. Alleen is op gegeven moment het probleem met de varkens opgelost, maar het is nooit uit de Koran gehaald. In plaats daarvan werd het gebruikt om mensen te besturen. Maar ook simpelweg omdat mensen gewoon niet weten hoe of waarom. Het staat in de Koran, dus het zal wel kloppen.
--- Einde van citaat ---
Je voorbeelden over het eten van varkensvlees e.d. kloppen inderdaad. Maar de islam is verder niet met het christendom te vergelijken. Doch er bevinden zich ook binnen de islam een aantal goede en zachtmoedige mensen, dus dit onderwerp laat ik zelf hier liever rusten.
Liefs,
Poehbeer.
Poeh:
--- Citaat van: Rainbow op januari 21, 2018, 03:24:43 pm ---
--- Citaat van: LPChip op januari 21, 2018, 03:05:43 pm ---
Rainbow vraagt, wat is eigenlijk mannelijke en vrouwelijke energie?
Het meest makkelijke om dit te omschrijven is als volgt:
- Mannelijke energie is je ratio / denkvermogen.
- Vrouwelijke energie is je emotie/gevoel en inlevingsvermogen.
--- Einde van citaat ---
Ja zo ver was ik ook wel maar ik probeerde het wat breder te omschrijven, omdat het meer is dan deze omschrijving. Maar dat is dan kennelijk niet zo goed gelukt :).
Ik had het idee dat Poeh tegen de disbalans aanliep en zich afvroeg wat er ontbrak, vandaar mijn stukje.
--- Einde van citaat ---
Rainbow, het is je juist heel erg goed gelukt. Je hebt met jouw visie en beschouwing van het onderwerp een paar puzzelstukjes op zijn plek gelegd. Hartelijk dank voor jouw bericht. Ik kom vandaag of anders morgen nog op je bericht terug. Moet nu even boodschappen gaan doen.
Liefs,
Poehbeer.
Rainbow:
Ok fijn om te horen :)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie